Het is voor veel steden een belangrijke vorm van promotie: city marketing. Je stad op de kaart zetten, zodat er meer toeristen langskomen, maar er ook steeds meer bewoners en bedrijven voor kiezen om naar jouw stad te verhuizen.
City marketing inzetten als belangrijke marketing tool
City marketing is een vorm van marketing die gemeenten op vele verschillende manieren inzetten en waar ook een groot aantal tactieken voor te bedenken is. Maar laten we eerst eens kijken wat city marketing precies inhoudt.
Wat is city marketing precies?
City marketing is een marketingstrategie waarbij een stad of gemeente zichzelf promoot als een aantrekkelijke plek om te wonen, werken, studeren of recreëren. Dit doen zij door middel van verschillende activiteiten, zoals het organiseren van evenementen, het ontwikkelen van toeristische routes en het creëren van een positief beeld van de stad.
Het doel van city marketing is om de aantrekkingskracht van de stad te vergroten en om meer bewoners, toeristen, bedrijven en investeerders aan te trekken. Het einddoel is om de economische groei te stimuleren. Het is een waardevolle investering voor steden, mits ze het op een goede manier aanpakken.
Lees ook: verschil tussen marketing, PR en communicatie.
Waarom zou je als stad voor city marketing kiezen?
Er zijn heel wat redenen op te noemen om als stadsbestuur voor deze vorm van marketing te kiezen. Het is bij het opstellen van een goed marketingplan dan ook belangrijk om deze redenen goed in beeld te hebben, zodat je het plan hier tot in detail op kan afstemmen.
We zetten een paar redenen voor je op een rijtje waarom een stad er goed aan doet om city marketing in te zetten.
1. Concurrentie
Veel steden concurreren om bewoners, toeristen, bedrijven en investeerders te trekken. Bij sommige steden gaat dit een stuk makkelijker, omdat deze steden van nature al een grote aantrekkingskracht hebben.
Een plaats als Amsterdam hoeft eigenlijk amper aan marketing te doen, er gaan daar zelfs meer stemmen op om de toevloed van toeristen af te remmen. Maar er zijn ook heel wat steden waar dit absoluut niet aan de orde is.
Door city marketing te gebruiken, kan een stad zich onderscheiden van andere steden en zichzelf presenteren als een aantrekkelijke plek om tijd door te brengen. Waarbij het natuurlijk belangrijk is om die positieve punten zo goed mogelijk te benadrukken.
2. Economische groei
City marketing draagt ook bij aan de economische groei van een stad door meer bewoners, toeristen, bedrijven en investeerders aan te trekken. Dit heeft dan als gevolg dat er meer banen en inkomsten naar de stad toekomen.
3. Imago-verbetering
Een goed marketingplan draagt er aan bij dat het beeld van een stad verbetert. Als een stad een slechte reputatie heeft, is het mogelijk om met een beetje goede promotie deze reputatie weer te verbeteren en een positiever beeld te creëren.
4. Bevordering van toerisme
Welke stad wil nou niet dat er meer toeristen op bezoek komen, met alle inkomsten die ze met zich meenemen? City marketing is een handige tool om toerisme in een stad te bevorderen.
Denk dan bijvoorbeeld aan het organiseren van evenementen, het creëren van toeristische routes en het versterken van het culturele aanbod, waarmee je de interesse van toeristen aanwakkert.
5. Onderhouden van een aantrekkelijke woonomgeving
Marketing is niet alleen maar belangrijk om een stad aantrekkelijk te maken voor toeristen, of om hier meer inkomsten mee te genereren. Je kunt city marketing ook gebruiken om een aantrekkelijke woonomgeving te behouden of te creëren.
Dit doe je dan bijvoorbeeld door het verbeteren van de infrastructuur, het creëren van groene ruimtes en het versterken van de sociale cohesie.
Hoe kan je deze vorm van marketing effectief inzetten?
Het is leuk en aardig om te lezen dat city marketing een goede manier is om je stad te promoten, maar hoe zet je deze vorm van marketing eigenlijk in? Het biedt een groot aantal mogelijkheden. Maar welke manier is het meest effectief?
1. Laten we beginnen met branding
Een van de eerste stappen als je jouw stad positief onder de aandacht wil brengen, is het ontwikkelen van een merk of een beeldmerk voor de stad. Dit kun je doen door middel van onderzoek naar de unieke kenmerken van de stad en het identificeren van de belangrijkste doelgroepen.
Met een goed beeldmerk weten mensen meteen dat bepaalde promotie om jouw stad gaat. Een voorbeeld: de gemeentes Purmerend en Beemster gingen recentelijk samen en besloten dat voor de nieuwe gemeente Purmerend een logo nodig was. De gestileerde koeienkop die hiervoor werd gekozen is inmiddels in de regio behoorlijk bekend.
2. Communicatie is ook belangrijk
Een stad moet zichzelf zichtbaar maken voor potentiële bewoners, toeristen, bedrijven en investeerders. Dit kun je doen door middel van verschillende communicatiekanalen, zoals bijvoorbeeld social media, websites, brochures, billboards en dat soort zaken.
Let er daarbij op dat de verschillende vormen van communicatie goed op elkaar aansluiten zodat er een eenduidig beeld van je stad ontstaat.
3. Organiseer evenementen
Een stad kan zichzelf verder profileren door het organiseren van evenementen zoals festivals, concerten, sportevenementen, enzovoort. Dit draagt dan weer bij aan de aantrekkelijkheid van de stad, waarbij het ook nog eens een economische impuls geeft.
Zeker als een evenement populair wordt en mensen het direct gaan identificeren met de stad waar het gehouden wordt.
4. Toerisme is geen vies woord
Er wordt wel eens gemopperd op toeristen, maar toerisme kan een stad veel positiefs brengen. Een stad kan zichzelf onderscheiden als toeristische bestemming door middel van toeristische routes, gidsen, brochures, enzovoort.
Toeristen die je stad bezoeken hebben zo meer reden om langer te blijven en wellicht nog eens terug te komen. En meer geld uit te geven.
5. Denk ook aan partnerschappen
Het is niet verkeerd voor een stad om samen te werken met andere organisaties, zoals bedrijven, universiteiten of culturele instellingen om zichzelf te profileren. Dit leidt dan weer tot nieuwe kansen en groei. De mogelijkheden op dit gebied zijn eigenlijk eindeloos.
6. Vergeet niet te evalueren
Het is belangrijk om het effect van city marketing activiteiten te meten en te evalueren. Dit doe je door middel van enquêtes, analyse van de bezoekersaantallen enzovoort. Op basis hiervan kun je dan weer verbeteringen doorvoeren. Als je geen duidelijke data hebt is het moeilijker om deze verbeteringen goed af te stemmen.
7. Denk aan je budget
Een stad moet een budget hebben om city marketing activiteiten te financieren. Dit budget komt vaak uit stads- of overheidsgelden, sponsorships, subsidies of andere bronnen.
Houd er rekening mee dat dit slechts enkele voorbeelden zijn van manieren waarop een stad city marketing kan inzetten. Elke stad moet een eigen unieke benadering kiezen die past bij de specifieke situatie en doelen.
Lees ook: wat is gemeente communicatie?
Hulp nodig bij het kiezen van een communicatiestrategie?
Heb je hulp nodig bij jouw communicatie of campagne? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!