Mediatraining
Het overbrengen van een boodschap in de media is belangrijk voor ondernemers en publieke figuren, waarbij reputaties snel geschapen en verwoest worden.
Op de juiste manier naar buiten treden in de pers en media lijkt makkelijker dan het is. Zo is het belangrijk de inhoud van een boodschap op een goede manier te verwoorden. Om dit optreden in de media te verbeteren, kun je een mediatraining volgen.
In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen: wat is een mediatraining, wat leer je tijdens een dergelijke training en wat zijn de voordelen ervan? Tot slot geven we nog wat tips voor contact met de media.
Wat is een mediatraining?
Een mediatraining is een soort cursus gericht op het verbeteren van jouw optreden in de media. Tijdens deze cursus leer je bondig een verhaal te vertellen, waarbij je authenticiteit behoudt. Daarnaast leer je hoe je minder afhankelijk bent van vragen van de journalist en meer zelf de regie kunt nemen en vasthouden.
Het volgen van een mediatraining heeft als doel jouw duidelijkheid en effectiviteit te verhogen. Daarnaast dient het als boost voor je zelfvertrouwen, waardoor je journalisten met meer overtuigingskracht te woord kunt staan.
Bij een mediatraining gaat het erom dat je een goed verhaal vertelt waar de kijker, lezer of luisteraar wat aan heeft. Dit zorgt er namelijk voor dat een journalist het verhaal ook graag publiceert.
De training is vaak maatwerk, afgestemd op jouw organisatie, waarbij realistische praktijksituaties aan bod komen. Een mediatraining is overigens vaak met een kleine groep, van maximaal zes mensen. Mediatrainingen zijn er voor online interviews of gesprekken in printmedia, op de radio en op tv.
Voor wie is een mediatraining?
Het volgen van een mediatraining is een toevoeging voor iedereen die te maken krijgt of heeft met media. Mensen die hier veel mee te maken hebben, zijn bijvoorbeeld bestuurders, directeurs, managers en politici.
Daarnaast is de cursus ook handig voor artiesten, communicatieadviseurs, dossierhouders, ondernemers, persvoorlichters, projectverantwoordelijken en woordvoerders.
Wat leer je tijdens een mediatraining?
Een mediatraining is erop gericht om je meer zelfvertrouwen te geven om op de juiste manier op te treden in de pers. Tijdens de training ga je aan de slag met in scene gezette, realistische interviews, waarbij je gelijk praktijkervaring opdoet.
Door dit intensief te oefenen, kom je niet snel meer voor verrassingen te staan. Een mediatraining leert je dus vooral hoe je in de praktijk een aantrekkelijk verhaal kunt vertellen waar het grote publiek iets aan heeft.
Naast het verhaal dat je naar buiten brengt, is de manier waarop je het naar buiten brengt ook belangrijk. Denk aan het aannemen van de juiste houding en het maken van contact met toehoorders.
Tijdens de praktijkoefeningen voor een camera vertel je je verhaal. Na het optreden kijk je dit terug en stelt de trainer aandachtspunt op. Hier kun je weer aan werken voor de volgende oefening. De mediatrainers zelf zijn personal coaches en hebben jarenlange praktijkervaring.
Er komt daarnaast ook nog wat theorie bij kijken. Redacties werken namelijk met allerlei journalistieke criteria van verbale en non-verbale stimuli. Hierover zijn allerlei theorieën ontwikkeld om op de juiste manier jouw boodschap over te brengen. Ook leer je hoe je op de juiste manier op stimuli reageert.
Je krijgt de volgende vaardigheden door de mediatraining:
- Je kunt na afloop kort en krachtig een heldere boodschap in de media communiceren.
- Je formuleert de juiste kernboodschappen.
- Daarbij houd je geheel zelf de regie.
- Je kunt je boodschap ook verwoorden als een journalist je ‘overvalt’.
- Tot slot kun je een boodschap met overtuigingskracht naar buiten brengen.
Wat zijn de voordelen van een mediatraining?
Je leert op geen enkele opleiding hoe het is om geïnterviewd te worden. Hierdoor hebben veel mensen geen idee wat hen te wachten staat als ze in aanraking komen met een journalist. Als je dan een interview ondergaat, sta je vervolgens met je mond vol tanden.
Een mediatraining kan dit scenario voorkomen en ervoor zorgen dat jij goed voorbereid interviews ingaat. Zo kun je ook met onverwachte vragen en situaties omgaan en zorg je er tegelijkertijd voor dat je journalisten een uniek perspectief biedt.
Tijdens een mediaoptreden spreek je eigenlijk niet voor jezelf, maar voor een organisatie. Er staat daardoor een grote reputatie op het spel, waar je geen schade aan wilt aanbrengen. Door middel van een mediatraining kun je een geloofwaardige, overtuigende woordvoerder worden voor jouw organisatie. Het gaat er hierbij om dat je herkenbaar en menselijk bent, maar ook professioneel en in lijn met de visie van de organisatie waar je voor spreekt.
Tijdens een mediatraining train je real-life situaties. De oefeningen voer je in detail uit en de trainer analyseert deze om duidelijke verbeterpunten vast te leggen. Ook krijg je oefeningen in een vreemde omgeving, zodat je ook voorbereid bent op onverwachte gebeurtenissen en het optreden op plekken waar je je misschien minder op je gemak voelt. Als je wilt, kan de training op een door jou gewenste locatie plaatsvinden. Hierbij schakelt de trainer allerlei professionele apparatuur in om alsnog een zo realistisch mogelijk beeld te scheppen.
Praktische tips bij contact met media
Tot slot geven wij je hier nog wat tips waar jij je aan kunt houden als je een belangrijk media interview hebt.
1. Beperk je tot de kernboodschap
Vaak heb je tijdens een media interview maar kort de tijd om een duidelijke boodschap naar voren te brengen. Houd een tijdsindicatie van 10 tot 30 seconden per vraag aan.
Neem geen aanloopje, maar bedenk vooraf een heldere, korte kernboodschap van ongeveer 10 woorden waar je je aan houdt gedurende het interview. Dit is het belangrijkste dat bij jouw publiek moet blijven hangen.
2. Bedenk een nieuwswaardige invalshoek
Met jouw boodschap wil je de lezer, luisteraar of kijker aantrekken en onderscheidend zijn. Bedenk daarom een goede invalshoek of een opvallend citaat dat erop aansluit om gelijk de aandacht te trekken. Dit bekrachtigt je boodschap en breekt het ijs. Echter, herhaal dit citaat niet te vaak, dan wordt het irritant.
3. Betrek emotie bij het verhaal, niet alleen feiten
Denk van buiten naar binnen en speel daardoor in op wat de toehoorders willen horen. Dit heeft ook met intonatie te maken, waarbij gevoel een rol speelt.
4. Denk aan meer dan alleen de inhoud
Vooral op tv bepaalt een beeld veel van hoe een boodschap overkomt en non-verbale communicatie kan je inhoud maken of breken. Hierbij is ook de locatie van belang.
5. Oefen van tevoren
Bespreek de doelstelling en tactiek met je organisatie en oefen een aantal keer voor je het interview aangaat. Laat je ook niet te veel afleiden door onverwachte vragen van een journalist, maar buig de vraag terug naar iets wat jij te vertellen hebt.
6. Kies de juiste kleding
Kies voor effen, rustige kleuren, waardoor de aandacht bij jouw boodschap blijft. Kleding met drukke patroontjes geven een zwemmend beeld op tv of video. Voel je ook vooral fijn in de kleding die je draagt.
7. Houd de regie
Tot slot moet je ervoor zorgen dat jij de interpretatie van jouw boodschap in de hand houdt, zodat een journalist er niet mee kan spelen. Maak hierover afspraken van tevoren. Doe ook aan ‘bridging’, waarbij je bij afleidende vragen niet meegaat in het frame van de interviewer, maar gelijk terugkeert naar jouw boodschap. Bijvoorbeeld: “Hier kan ik niet op ingaan, maar wat ik wel kwijt wil is… [en dan jouw verhaal]”.