Doorgaan naar artikel

Een sterk imago is één van de ingrediënten voor een succesvol merk. Het beeld dat mensen hebben bij een merk, is bepalend voor hun beslissing om voor dat merk te kiezen. Het opbouwen van een sterk merkimago leidt in veel gevallen tot hogere verkoopcijfers en loyale klanten.

In dit artikel vertellen wij je meer over wat een merkimago is, geven wij tips hoe je een sterk merk opbouwt en benoemen we valkuilen. Ook geven wij je herstel tips voor als je merkimago schade heeft opgelopen.

Wat is een merkimago precies?

Het imago van een merk is het totaalbeeld dat klanten en andere stakeholders hebben bij dat merk. Het is in principe opgebouwd uit concrete elementen waar een bedrijf zelf controle over heeft:

  • De kwaliteit van het product
  • De prijs
  • De verpakking
  • De marketing, communicatie en overige messaging
  • De klantenservice

Een bedrijf of organisatie heeft tot op bepaalde hoogte invloed op de verschillende associaties die klanten of andere stakeholders met het merk hebben. Het beeld dat zich hierbij vormt is het merkimago: de associaties, emoties en ervaringen die anderen hebben bij of over het merk.

Zie ook: Wat is stakeholdermanagement?

Waarde van een sterk merkimago

Een sterk imago is waardevol voor een merk, omdat het mede bepaalt hoe anderen zich verhouden tot het merk. Een positief imago leidt tot herhaalaankopen van klanten en het aantrekken van nieuwe klanten. Het zorgt ook voor een sterke merkpositionering, waardoor een bedrijf hogere prijzen kan vragen voor de producten.

Het opbouwen van een merkimago

Om een sterk imago op te bouwen, is het belangrijk om eerst een aantal dingen op een rijtje te zetten. Dit zijn vooral zaken die te maken hebben met de identiteit van een merk. Hoe een merk zichzelf ziet.

  • Wat het merk uniek maakt
  • Wat het wil uitstralen
  • Wat de waarden van het merk zijn
  • Wat de kwaliteiten van het merk zijn

Het merkimago is dus een afgeleide van de persoonlijkheid of de identiteit van het merk. En de identiteit komt weer voort uit gedrag, symboliek en communicatie. Deze drie elementen moeten met elkaar in overeenstemming zijn.

Als een merk in de externe communicatie nadruk legt op milieubewustzijn, terwijl de managers vaak met het vliegtuig reizen voor zakenreizen, dan is er sprake van tegenstrijdigheid. En dit komt het merkimago niet te goede.

Zie ook: wat is merkarchitectuur?

Tips om een merkimago op te bouwen

1. Communiceer duidelijk wat het merk uniek maakt

Het is belangrijk om je merkidentiteit en waarden op de juiste manier te communiceren naar je doelgroep.

2. Wees consistent in de communicatie

Zorg dat het merk op alle kanalen dezelfde boodschap uitdraagt.

3. Kies de juiste kanalen

Wat de juiste kanalen zijn, hangt af van de doelgroep en de aard van het product. Mogelijke kanalen zijn: social media, e-mailmarketing, blogs, radio en televisie.

4. Bouw relaties met klanten op

Luister naar de klanten. Doe dit bijvoorbeeld via enquêtes, klantonderzoeken of social media.

5. Leg de focus op de kwaliteit van het product

Licht deze uit, maar wees eerlijk. Het is belangrijk dat het merk de beloftes nakomt. Beloof dus nooit een hogere kwaliteit dan je kunt leveren.

6. Wees authentiek

Consumenten prikken steeds meer door marketingtrucs heen. En als dat eenmaal gebeurt bij een merk, kan het een enorme klap opleveren. Wees dus liever eerlijk en transparant over wat het merk is en wilt bereiken. Dat wordt meer gewaardeerd door de moderne klant.

Valkuilen bij merkimago ontwijken

Natuurlijk zijn er bij het opbouwen van een imago ook valkuilen waar je liever niet instapt. Als je je bewust bent van de grootste valkuilen en hoe je ze voorkomt. is het makkelijker een sterk merkimago op te bouwen. Hier zetten wij de meest voorkomende valkuilen op een rijtje.

1. Overdreven claims

Wees voorzichtig bij het maken van claims. Vermijd overdrijving en zorg dat je claims goed onderbouwd zijn. Overdreven claims tasten je geloofwaardigheid aan.

2. Culturele verschillen

Wat in het ene land fantastisch werkt, kan in een ander land juist averechts werken. Houd daarom altijd rekening met culturele verschillen. Informeer jezelf goed over de markten waarin je actief bent en pas je aan. Dit kan betekenen dat je verschillende campagnes moet ontwikkelen voor verschillende landen of regio’s.

3. Niet met de tijd mee gaan

Niks is zo dodelijk voor een merk als denken dat wat vandaag werkt, morgen ook werkt. Een succesvol merk past zich altijd aan de veranderende trends aan. En kijkt altijd of de wensen van de doelgroep veranderd zijn.

Blijf op de hoogte van trends en speel hierop in. Dit kan nieuwe producten of diensten betekenen, een veranderend merkverhaal, of nieuwe kanalen om je klant te bereiken.

4. Tevredenheid

Als je eenmaal een sterk imago hebt opgebouwd, is het verleidelijk om op je lauweren te rusten. Toch is het belangrijk dat je niet te snel tevreden bent met je imago. Blijf werken aan verbetering. Blijf in gesprek met je klanten. Blijf zoeken naar manieren om het imago te vernieuwen.

Hulp nodig bij je merkimago?

Een sterk merkimago opbouwen gaat niet over één nacht ijs en kan een uitdagende opdracht zijn. Heb je hulp nodig bij het in de praktijk brengen van deze tips? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Begrippenlijst

Terug naar boven
nl_NL