Doorgaan naar artikel

Mediamonitoring: het volgen van jouw organisatie in de media

De inzet van mediamonitoring is onmisbaar om de invloed van jouw organisatie overal en altijd waar te nemen. Alles wat zich buiten je eigen blikveld afspeelt, vraagt om het gebruik van tools om inzichtelijk te krijgen hoe je doelgroep jouw merk ervaart.

Bij mediamonitoring staat de doelstelling van je organisatie en de richting die je in wil slaan centraal. Je krijgt een goed beeld van de reputatie van je merk door alle berichtgeving rondom jouw producten en diensten in kaart te brengen met behulp van tools. Mediamonitoring is continue mogelijk, maar je kunt ook op specifieke momenten monitoren.

Bij mediamonitoring is het belangrijk goed na te denken over hoe je wilt meten en welke media belangrijk zijn om te monitoren. Daarna kies je makkelijker de monitoringtool die bij je doelstelling past.

Nadat je een beter beeld hebt van je merk- of organisatiereputatie, zet je mediamonitoring langduriger in om te monitoren hoe je reputatie zich ontwikkelt. Bijvoorbeeld naar aanleiding van acties, campagnes of andere communicatie uitingen. Zo hou je vinger aan de pols en stuur je sneller bij waar nodig.

Toepassing van mediamonitoring

De informatie die jij nodig hebt om belangrijke inzichten te krijgen in de prestaties van je organisatie, komt voort uit de volgende manieren van het monitoren van media:

  • Monitoring van sociale media
  • Monitoring van offline media
  • Monitoring van online media

De informatie uit deze soorten media, geeft jou de handvatten om je bedrijfsstrategie bij te sturen of juist voort te zetten. Je gebruikt de informatie en het ontstane beeld in je marketingcampagne, het beheren van je reputatie en het bewaken hiervan. Afhankelijk van jouw doelstelling kies je voor het monitoren van alle soorten media of slechts media die van toepassing zijn voor jouw organisatie.

Waarom mediamonitoring inzetten?

Als organisatie bereik je jouw doelgroep door optimaal in te spelen op hun behoeften. Weet jij welke vragen er leven onder jouw doelgroep? En heb jij het antwoord hierop? Via het monitoren van media krijg jij helder op welke nieuwsbronnen, sociale mediakanalen, radio- en televisiezenders jouw doelgroep actief is.

Je ontdekt sneller welke thema’s leven en hoe jouw doelgroep daar tegenover staat. Ook breng je in kaart hoe jouw organisatie zich verhoudt ten opzichte van concurrenten en helpt dit je om ze een stap voor te blijven.

Deze manier van monitoring voorkomt bovendien onnodige imagoschade. Bij negatieve uitingen over jouw organisatie of merk, beperk je de negatieve invloed door direct actie te ondernemen. Door snel te reageren op uitingen in de media toon jij je een actieve en betrokken organisatie.

Voordelen van mediamonitoring

Mediamonitoring kent veel voordelen en geeft informatie over de volgende gebieden:

  • Merk, merkbeleving, merkreputatie
  • Marketing, relevante content en thema’s
  • Positie van concurrenten
  • Issues en (potentiële) crises
  • Actuele marktontwikkelingen
  • Ontwikkeling van de organisatie
  • Analyse van doelgroepen
  • Nationale en internationale analyse

Mediamonitoring voor meerdere merken

Als je organisatie meerdere merken heeft, is het belangrijk dat je weet welke invloed ieder merk heeft op het imago van je organisatie. Pas als je de impact hiervan weet, kun je hier effectief op inspelen. Het is aan te raden om per merk de mediamonitoring op te zetten, net als op corporate niveau. Zo zie je op termijn de samenhang tussen de merken en de organisatie waar zij onderdeel van zijn.

Tools voor mediamonitoring

Kortom, het belangrijkste voordeel van mediamonitoring is het in kaart brengen van relevante informatie, die je zowel gebruikt voor issuemanagement, maar ook voor het opzetten van een marketingcampagne, reputatiemanagement en andere communicatie uitingen.

Weten wat er speelt in een snel veranderende off- en online wereld kan niet zonder ondersteuning. Hier komen de tools voor mediamonitoring om de hoek kijken. Deze zijn er zowel betaald, als onbetaald.

Kennis intern delen

De kennis die mediamonitoring oplevert, is vaak ook interessant voor collega’s van andere afdelingen. Deze rapportages en de distributie daarvan kun je ook weer automatiseren wat uiteindelijk veel tijd bespaart. Tijd die je beter gebruikt om een passende strategie te bedenken.

Iedereen binnen je organisatie is zo gelijktijdig op de hoogte van de kennis, waardoor het mogelijk is hier direct op te acteren. Bepaal samen met andere afdelingen welke weg je bewandelt om optimaal gebruik te maken van de informatie.

Communicatie richting management

Als communicatie- en marketingprofessional binnen jouw organisatie is het je taak het management van alle relevante informatie te voorzien. Maak gebruik van de voordelen van mediamonitoring en presenteer de verzamelde informatie helder en overzichtelijk.

Bepaal een marketingstrategie met alle betrokkenen en de weg naar relevante content en gerichte klantenbinding is begonnen. Met het monitoren van media heb jij ogen en oren via alle kanalen. Dit biedt jou de kans om inzichtelijk te krijgen hoe jouw merk het doet op de markt. Zo heb je een mooi stuur in handen om het voertuig de juiste kant op te leiden.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken op het gebied van mediamonitoring? Neem dan contact met ons op of bel 020-3455088.

Begrippenlijst

Terug naar boven
nl_NL