Doorgaan naar artikel

Iedere organisatie staat graag in een goed daglicht. Bekendheid, een goede naam, mooie recensies en uiteraard een goede omzet zijn wensen waar alle organisaties naar streven. Om dat te bereiken wil je je als organisatie tonen, je wilt betrokken overkomen en je wilt midden in de samenleving staan. Zo weten mensen jouw organisatie te vinden en pas dan kun je floreren.

Wat is sponsoring?

Sponsoring betekent dat de ene partij een andere partij ondersteunt. Dit is vaak niet belangeloos. Door middel van het tonen van de naam of het logo van de sponsor, wordt snel duidelijk wie de sponsor is. Zo krijgt de sponsor meer zichtbaarheid.

Een voorbeeld hiervan is een voetbalshirt waarop de naam van de sponsor duidelijk te zien is. Door deze manier van samenwerken ontstaat er een win-win situatie. Organisaties, evenementen of personen krijgen financiële middelen aangeboden in ruil voor marketing. Hierbij kan het gaan om een eenmalige gift, maar vaker gaat het om langdurige contracten.

Het verschil tussen sponsoring en een gift of donatie

Als sponsor mag je altijd een tegenprestatie verwachten. Meestal gaat het hierbij om het afbeelden van de naam of het logo van de sponsor op bijvoorbeeld een website, posters, publicaties of kleding. Een sponsor heeft geen invloed op de werking van de organisatie die hij sponsort. Soms kan een hoofdsponsor wel bepaalde eisen stellen. Daarnaast krijgen hoofdsponsors bijvoorbeeld gratis kaarten of VIP plaatsen aangeboden.

Als er geen tegenprestatie is, spreek je van een donatie of van een gift. Het kan veel voldoening geven om, zonder dat je een tegenprestatie verwacht, mee te helpen aan lokale initiatieven of aan de lokale economie. Ook is het mogelijk om giften te geven aan een goed doel. Zo toon je betrokkenheid voor mensen die het moeilijk hebben.

Voorbeelden van sponsoring

1. Sponsoring in de vorm van een financiële bijdrage

De bekendste vorm van sponsoring is in de vorm van geld. Dit gebeurt in ruil voor promotie. Bij professioneel voetbal gaat het hierbij om een bijzondere vorm. Er komt namelijk direct financieel belang bij kijken. Zo halen sommige voetbalclubs, door middel van hun sponsors, miljoenen binnen. Hiermee kunnen ze dan bijvoorbeeld een nieuwe speler aankopen.

2. Sponsoring in de vorm van natura

Daarnaast kun je sponsoren in de vorm van natura. Evenementen zijn bijvoorbeeld op zoek naar tafels, stoelen of hekwerken. De sponsor kan deze dan leveren. Op het evenement wordt vervolgens de naam van de sponsor duidelijk getoond.

Ook een gratis ter beschikking gestelde kraan of graafmachine valt onder deze vorm van sponsoring. Meestal hangt er aan deze machine een groot bord met duidelijk de naam van de sponsor erop.

Sommige drankleveranciers willen in ruil voor reclame hun prijzen laten zakken. Ook op deze manier kun je sponsor zijn. Hetzelfde geldt voor gratis diensten, bijvoorbeeld in de vorm van personeel.

3. Crowdfunding

Via platformen als kickstarter, kunnen nieuwe ondernemers vragen om financiële ondersteuning om hun ideeën verder uit te werken. De tegenprestatie voor deze ondersteuning is meestal niet de zichtbaarheid. Daarmee verschilt crowdfunding dus van de andere vormen van sponsoring. Toch doet een sponsor dit niet voor niks. Het doel kan zijn om de investering winstgevend te maken of het kan als marketinginstrument worden ingezet.

Reputatiemanagement bij een sponsorcontract

Een sponsorcontract is vaak een jarenlang contract waarbij het om veel geld kan gaan. Het is een goede promotie voor de sponsor en het laat betrokkenheid zien. Zonder deze sponsorcontracten zouden evenementen niet kunnen plaatsvinden en sportclubs zouden het moeilijk hebben. Maar een dergelijk contract brengt ook risico’s met zich mee.

Reputatieschade

Als de gesponsorde persoon, club of organisatie de fout in gaat, bestaat de kans dat de sponsor hierin meegezogen wordt. Deze kan hierdoor reputatieschade oplopen. Er zijn veel voorbeelden te vinden waarbij het fout liep.

Zo sponsort Nike veel topsporters. Ook Lance Armstrong werd door Nike gesponsord. Toen deze sporter een grote rol bleek te hebben in de doping binnen de wielersport, was dit een flinke opdoffer voor Nike.

Het kan ook gebeuren dat er een mismatch is tussen de sponsor en hetgeen deze sponsort. Zo sponsorde McDonald’s jarenlang de Olympische Spelen. Vanaf het moment dat het Olympisch comité bedacht dat bij sport gezonde voeding meer op z’n plaats is, paste McDonald’s niet meer in dat plaatje.

Reputatiemanagement

De reputatie van jouw merk of organisatie moet je nauwkeurig in het oog houden. Helemaal gezien er steeds meer kanalen ontstaan, bijvoorbeeld binnen de sociale media. Deze kunnen invloed hebben op jouw merknaam of de bedrijfsnaam.

Reputatiemanagement is het structureel monitoren van alle berichtgeving die van invloed is op hoe mensen naar jouw product, bedrijf of merk kijken. Het doel hierbij is om zo direct mogelijk te handelen om je reputatie te verbeteren of beschermen.

Het is dus van belang om een goed overzicht te krijgen van alle berichten en publicaties, waarin jouw organisatie genoemd wordt. Op deze manier weet je wat er speelt en zo kun je direct handelen bij ongewenste berichtgevingen. Reputatiemanagement is dus bij iedere organisatie van belang, niet alleen als het gaat om sponsorcontracten.

Het sponsorcontract

Je kunt je als sponsor afvragen of je het risico op reputatieschade wel wilt nemen. Maar vergeet ook de voordelen niet.

  • Net als bij een donatie of gift ontvang je belastingvoordeel op sponsorkosten.
  • Daarnaast toon je betrokkenheid en word jouw merk of organisatie zichtbaarder. Het is een efficiënte vorm van marketing en zorgt mogelijk voor omzetverhoging.

Om reputatieschade te voorkomen of beperken, is het van belang om te zorgen voor een goede match tussen jou en de persoon of organisatie die je wilt sponsoren. Daarnaast is het noodzakelijk om te zorgen voor een adequaat reputatiemanagement.

Hulp nodig bij sponsoring en reputatiemanagement?

Heb je hulp nodig bij jouw reputatiemanagement? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Begrippenlijst

Terug naar boven
nl_NL