Het communicatieadvies-vak is erg breed en ontwikkelt zich in razend tempo. Daarom is het van belang om ons kennisniveau up-to-date te houden en steeds weer verder te verbeteren. We blijven graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, leren steeds weer de nieuwste, fijne kneepjes van ons vak, zodat we onze klanten goed kunnen adviseren.
Lotte en Judith namen vorige week deel aan de workshop: Goede woordvoering, hoe doe je dat?, georganiseerd door Logeion en gegeven door ervaren woordvoerder en trainer Youssef Eddini. De samenleving wordt steeds mondiger. En daardoor zien wij de vraag naar goede woordvoering (en vooral de voorbereiding die daarvoor nodig is) toenemen. Meer adviseurs met de juiste kennis om daarbij te ondersteunen is dus erg belangrijk.
Aan de hand van filmpjes en voorbeelden uit de praktijk, werden woordvoering do’s en dont’s besproken en beoordeeld. Conclusie: een goede voorbereiding is key. Falen met je voorbereiding is voorbereiden om te falen in de uitvoering. En voorbereiden is niet: het statement 5 minuten voor aanvang van het interview doorlezen.
Wat valt er dan wel onder een goede voorbereiding? (Uitgebreid) nadenken over de doelgroep en (de kern van) je boodschap, mogelijk onderzoek doen naar het medium en de journalist, statements opstellen, anticiperen op mogelijke vragen en de antwoorden daarop en tot slot: oefenen, oefenen en oefenen. Een tijdsintensief proces, maar vaak met betere uitkomsten.
Het is één van de disciplines waar wij als bureau graag voor benaderd worden. Als je als organisatie maatschappelijke impact wilt hebben is het enorm belangrijk dat je die intentie en de bijbehorende inhoudelijke boodschap goed en puntig voor het voetlicht weet te brengen, voorbereid bent op lastige vragen en meer. Lotte en Judith, maar ook de rest van ons team, staan voor je klaar!