Kennistrip Rotterdam met Issuemakers
Onlangs gingen we met het voltallige Issuemakers-team op “kennis-trip” door Rotterdam, volledig ingevuld door onze collega én Rotterdammer Jannelieke. Graag delen we met welke inspirerende Rotterdammers we spraken, wat we leerden én hoe de opgedane kennis ons inspireert.
Carolien van Wersch van VoorGoed
Sociaal ondernemen, impact ondernemen, betekenisvol ondernemen, toekomstbestendig ondernemen? Volgens Carolien van Wersch, directeur van VoorGoed, kunnen we er lange semantische discussies over voeren, maar komt het in alle gevallen op hetzelfde neer. Ondernemers met hart voor de samenleving, die geld verdienen en “goed doen” weten te combineren en op die manier positieve impact kunnen hebben op meer dan alleen hun eigen business.
Sociaal ondernemers – of kunnen we beter spreken over ondernemers en asociaal ondernemers – zijn diegenen die een extra doel verbinden aan de missie van hun bedrijf. VoorGoed is een onafhankelijke organisatie die sociaal ondernemerschap in Rotterdam bevordert, met als doel dat sociaal ondernemen niet meer de uitzondering is, maar de norm!
Kunnen we samen de norm verschuiven? Wat is daarvoor nodig? Hoe kunnen wij onze opdrachtgevers hier (nog meer) toe uitdagen en bij helpen?
Léon van Geest van de Rotterdamse Dakendagen
Hoe kan je de ruimte om je heen vanuit een ander perspectief zien? Léon van Geest, bedenker en directeur van de Rotterdamse Dakendagen, heeft daar eigenlijk een heel simpel antwoord op: ga het dak eens op!
Daken zijn ongebruikte stukken stad en dat is zonde vindt Léon. Daken kunnen op allerlei manieren gebruikt worden en op die manier vergroten we de ruimte in drukke steden. Hij bewees dit jaar na jaar met zijn succesvolle Dakenfestival; hij bouwde een brug over de Coolsingel, organiseerde concerten, yogalessen, theaterstukken, farmersmarkets en meer op de Rotterdamse daken. Allemaal bedoeld om mensen hun perspectief te verbreden en creativiteit aan te wakkeren.
Nieuwe, spannende dingen organiseren kan lastig zijn; “tijdelijkheid” bleek één van de toverwoorden in dat proces. Door met diverse partijen tijdelijke evenementen te organiseren, open je deuren en perspectief. En na zo’n eerste stap, is een volgende stap soms makkelijker te zetten. Een inspiratie voor ons, want door mensen stap voor stap mee te nemen, creëer je betrokkenheid en open je ogen. Om uiteindelijk mensen daadwerkelijk in beweging te brengen.
Linda Malherbe van Verhalenhuis Belvèdere
Mensen en hun verhalen vormen de rode draad om te komen tot echte connectie en verbinding. Maar hoe krijg je die verhalen boven tafel in een samenleving die eerder verhard dan verbindt. Volgens Linda Malherbe, oprichter en directeur van Verhalenhuis Belvedère, is de kunst van verbinding maken het geduldig en open luisteren naar elkaars verhalen en elk verhaal onbevooroordeeld en met oprechte interesse tot je nemen.
Het Verhalenhuis creëert op allerlei manieren de echte verbinding tussen mensen. Door met een caravan/studio de stad in te gaan en verhalen op te halen, door bijzondere tentoonstellingen over specifieke groepen Rotterdammers én via hun Volkskeukens. Koken en eten verbindt en door samen te proeven open je nieuwe mogelijkheden om elkaar beter te leren kennen.