Het communicatievak zag er heel anders uit toen ik vijf en twintig jaar geleden begon met het avontuur dat uiteindelijk tot de Issuemakers heeft geleid. Ik hield me voornamelijk bezig met wat je nu marketing PR zou kunnen noemen. En sindsdien is het vak natuurlijk enorm verbreed en ben ik blij dat ik tijdens mijn loopbaan ook ervaring met public affairs, campagne voeren of woordvoering op heb mogen doen. Wat voor mij wel steeds duidelijker werd is dat ik graag wilde werken voor organisaties en projecten die maatschappelijk relevant zijn. Iets wat je met de kennis van tegenwoordig ‘organisaties met een purpose’ zou kunnen noemen.
Op dit moment staat ons vak op een interessant kruispunt: aan de ene kant zie je steeds meer verkaveling ontstaan, communicatie specialismen die zichzelf afbakenen. Tegelijkertijd zie je ook een steeds verdergaande integratie van disciplines die voorheen niet of nauwelijks met elkaar optrokken. En dat is een ontwikkeling die ik toejuich: zowel aan de bureaukant als bij communicatie afdelingen binnen organisaties. Waarbij ik wel bij moet op merken dat de integratie binnen de communicatieafdelingen minder snel lijkt te gaan dan die bij bureaus. Dat zal wel met de tucht van de markt te maken hebben.
Het is mooi om te zien dat ons vak, de communicatiebranche steeds volwassener wordt en ook steeds vaker een stem aan de directietafel heeft. Communicatie afdelingen worden volwassener, communicatieprofessionals steeds vaardiger (en mondiger), bureaus steeds volwassener en ook de opleidingen aan zowel hogescholen en universiteiten gaan gelukkig mee in deze trend. Als je het hedendaagse aanbod van opleidingen bekijkt, dan zou ik bijna willen dat ik weer achttien, negentien jaar oud was en met een opleiding kon beginnen.
En hoe past Issuemakers dan in deze ontwikkeling? Zijn wij wel toekomstbestendig? Ik durf daar een volmondig ja op te antwoorden. Mijn ervaring is dat veel organisaties – of het nu profit of non-profit organisaties zijn – nog aan het begin van de ontwikkeling staan om betekenis toe te voegen aan de samenleving. Vaak staat het commercieel belang nog voorop. En dat is nou net waar wij met de Issuemakers een verschil kunnen en willen maken. Wel zie je dat bedrijven, maar ook non-profit organisaties, ervoor kiezen om in een rap tempo een reactief verleden in te ruilen voor een veel pro-actievere manier van opereren. Omgevingssensitiviteit wordt steeds belangrijkers en Raden van Bestuur en Raden van Toezicht zijn zich zich steeds meer bewust van hun maatschappelijke rol. De verplichting die ze aan de samenleving hebben. De rol die social media daarin spelen mag natuurlijk niet worden onderschat. Waar je vroeger een rookgordijn op kon trekken, zijn het steeds vaker kritische journalisten, activistische stakeholders of eigen medewerkers die het denken en doen van een organisatie blootleggen. En dat biedt ons de mogelijkheid om een verschil te maken.
Meer weten over issues maken en issuemanagement, neem dan contact op via .