Kun jij je kinderen eten geven als Nederland stilvalt? Het belang van noodpakketten groeit.
In november 2022, een paar maanden na de Russische invasie van Oekraïne, plaatste de NOS een artikel dat Nederlanders niet goed voorbereid zijn op een noodsituatie. Een maand later lanceerde NCTV de website Denkvooruit.nl, gericht op informatievoorziening en tips over hoe mensen zich weerbaarder kunnen maken tegen een ramp, (cyber)aanval of oorlog. Of het initiatief veel indruk heeft gemaakt is nog maar de vraag. Vorige maand verscheen er een NOS-artikel met een bekende kop: “Nederlanders niet goed voorbereid op storing of ramp”.
Dat is opvallend. Want de afgelopen maanden worden we door een leger aan Nederlandse topmilitairen en veiligheidsexperts gewaarschuwd en aangespoord om ons, burgers en bedrijven, voor te bereiden op een noodsituatie.
Zo gaf minister van Justitie en Veiligheid David van Weel (VVD) in een recent interview met De Volkskrant aan dat het verhogen van de Nederlandse weerbaarheid hoog op zijn agenda staat. “Het gaat erom wat je doet als alles wat wij vanzelfsprekend vinden, plotseling uitvalt,” aldus de nieuwe minister van Justitie en Veiligheid.
Na deze signalen zou je denken dat Nederlanders op scherp staan, maar uit onderzoek van EenVandaag blijkt het tegendeel. Maar liefst 72 procent van het Opiniepanel vindt het zinloos om zich zorgen te maken over een ramp. Slechts 22 procent heeft een noodpakket in huis, terwijl ruim de helft aangeeft er geen te hebben en ook niet van plan is er een aan te schaffen. Zijn we de wc-hamsteracties vergeten tijdens de eerste dagen van corona?
Hoe kan het dat adviezen van experts en koppen in de media niet binnenkomen bij de Nederlander? De adviezen van de overheid en de passieve campagne van NCTV blijken slechts een deel van de bevolking te raken. Mensen die noodpakketten aanschaffen worden al snel weggezet als ‘prepper’ of ‘wappie’. Terwijl het eigenlijk de normaalste zaak is om een EHBO-doos in huis te hebben in geval van een ongeluk, of om waxinelichtjes te bewaren voor wanneer de stroom uitvalt.
Dit issue sluimert en schreeuwt om andere organisaties en personen die het omarmen. Op dit moment hangt het nog te veel bij de experts. Nieuwe campagnes moeten het gevoel van noodzaak en een nieuwe norm benadrukken. Er ligt ruimte voor een campagne die niet afkomstig is van de overheid en de urgentie weet aan te stippen, zonder paniek te zaaien. Denk aan een supermarkt of andere retailer die een kant-en-klaar noodpakket aanbiedt, een Instagram-kok die laat zien hoe je 48 uur kunt overleven met houdbare voedingsmiddelen, een oproep aan ouders om je kinderen toch minimaal twee dagen te kunnen voeden in geval van crisis.
Wij gaan alvast oefenen met de recepten uit blik…