Olifanten in de bestuurskamer
Volgens het Reputation Institute bepalen vier factoren de reputatie van een CEO: leiderschap, invloed, management en verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid staat daarbij al twee jaar bovenaan. Hetzelfde Reputation Institute gaf daarbij onlangs aan dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat CEO’s steeds vaker beoordeeld worden op ethische criteria en minder op het optimaliseren van de winst.
Dit onderzoek past daarmee in een rijtje van recente publicaties waarin wordt gepleit voor ondernemerschap dat verder gaat dan de focus op aandeelhouders, zoals door de Amerikaanse Business Round Table ook wordt gepropageerd, geïnitieerd door Jamie Dimon van JPMorgan Chase.
Mooie, inspirerende ambities die het verdienen om succesvol te worden. Tegelijkertijd is het interessant om te kijken wat de pittfalls voor CEO’s en de top van het bedrijfsleven zijn. Er zijn immers een aantal onderwerpen die niet besproken worden in de bestuurskamer terwijl ze wel een valkuil kunnen zijn voor zowel de reputatie als om succesvol te opereren. We noemen ze “olifanten in de bestuurskamer”: je weet dat ze er zijn, maar je doet alsof ze er niet zijn.
Het zijn maatschappelijke issues die voor de verschillende doelgroepen van belang zijn en naar onze mening minimaal een keer per jaar (maar liever nog vaker) op de agenda van de Raad van Bestuur, Raad van Toezicht of Raad van Commissarissen horen te staan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- Integriteit
- Diversiteit en inclusiviteit
- Kinderarbeid
- Belastingmoraal
- Gelijke beloning voor mannen en vrouwen
- Hiërarchie en machtsmisbruik
- Privacy
- Ruimte voor professioneel tegengeluid en omdenken
Het is slechts een selectie van onderwerpen die het verdienen om regelmatig in de bestuurskamers te worden besproken. Het zijn maatschappelijke issues die cruciaal zijn voor de reputatie van een bedrijf of organisaties. Sommige issues bestaan al jaren en zijn nagenoeg opgelost en andere zijn nog volop in ontwikkeling. De samenleving van nu is niet meer die van tien jaar geleden. Medewerkers, klanten, beleggers, burgers, consumenten en andere belanghebbenden stellen steeds hogere eisen aan bedrijven en organisaties. Niet alleen wat je doet maar in toenemende mate hoe je het doet. Een goede Raad van Bestuur of Raad van Advies ruimt daarvoor plek in op de agenda en in de bestuurskamer.