Het blijft toch een vreemde tegenstelling. Aan de ene kant scoort Nederland de laatste jaren telkens weer hoog wanneer onderzocht wordt hoe tevreden we zijn. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek is bijna 80 procent van de volwassenen tevreden met hun leven, 2 procent was ontevreden en 12 procent liet weten niet tevreden of niet ontevreden te zijn. Het aantal tevreden mensen lag zelfs hoger dan in 2013. In het World Happines Report van de Verenigde Naties staat Nederland wereldwijd op plek vijf in de lijst van gelukkigste landen.
Aan de andere kant blijken steeds meer mensen ontevreden. Getuige o.a. de snelle groei van het Forum voor Democratie dat duidelijk maakt dat een grote groep Nederlanders niet gelukkig is met de keuzes die de politiek nu maakt. Onze samenleving lijkt steeds meer te polariseren. Was er eerst alleen vooral sprake van geluiden uit de rechterflank van de samenleving, nu hoor je ook steeds vaker ontevreden reacties vanuit de linkerflank. Het aloude poldermodel dat in Nederland zo goed functioneerde, staat onder druk.
Bij de Issuemakers werken we voortdurend aan issues. De ontwikkeling van een issue volgt daarbij altijd een herkenbaar patroon, een zogenaamde issuecurve. De issuecurve kent verschillende levensfasen, die elkaar opvolgen. Nadat een issue een tijd heeft gesluimerd, wordt het geagendeerd en vervolgens gelabeld en geframed. Vervolgens belandt een issue in een fase waarin voor- en tegenstanders zich gaan roeren waardoor het issue kan groeien. Waren we in het verleden gewend aan een vorm van discussiƫren over het issue waarin verschillende partijen op een constructieve manier de dialoog met elkaar aangingen en argumenten uitwisselden, lijkt dit in toenemende mate te worden ingeruild voor een meer activistische aanpak. Natuurlijk, een issue kan niet groeien zonder controverse. Maar je moet je afvragen of de confronterende manier waarop bijvoorbeeld onlangs de linkse signatuur van leerkrachten geagendeerd werd, op een constructieve manier bijdraagt aan het oplossen van issues.