Radicale transparantie als marketing van de toekomst?
Amstelveen, 5 oktober 2023
Vezelrijk, suikervrij, anti-aging, all natural, duurzaam en ook nog eens vegan? Het is bijna te mooi om waar te zijn. Is het nodig om vegan op een pak havermout te zetten? Of vezelrijk toe te voegen op een verpakking van ontbijtgranen waar ontzettend veel suiker aan toegevoegd is? Er zijn nog altijd marketing-trucs waarmee bedrijven vaak mazen in de wet vinden en hierdoor de consument weten te misleiden. Hoe weet je welk bedrijf je moet ontwijken, en misschien nog belangrijker: op welk bedrijf kan je rekenen?
In een wereld waarin een overvloed aan informatie is, wordt eerlijkheid een onderscheidende factor voor merken. Klanten lijken steeds kritischer te worden en eisen transparantie over wat ze kopen en consumeren. Merken zoals Holie Granola, Upfront, en het cosmeticamerk The Ordinary spelen hierop in door radicale transparantie:
- Holie Granola laat aan de consument zien dat andere ontbijtmerken gebruik maken van verborgen suikers, een praktijk die bekend staat als ‘healthwashing’.
- Upfront, een sportvoedingsmerk, heeft een reeks video’s gemaakt waarin ze verschillende gezondheidsclaims ontkrachten om consumenten bewust te maken van misleidende informatie in de supermarkt. Upfront staat voor transparantie en eerlijkheid naar de consument toe. Het bedrijf zet dan ook de voedingswaarden voorop de verpakking, zonder gezondheidsclaims.
- The Ordinary is een cosmeticamerk dat geen producten aanbiedt met specifieke functies, zoals een anti-rimpelcrème. Het merk heeft al haar producten zodanig ontwikkeld dat je als consument alleen de werkende stof koopt, zonder enige marketing of claims over de werking. Het eist wel dat de consument beter ingelezen is, want wie niet weet wat de ingrediënten doen, zal verward voor het schap staan.
Met dit soort initiatieven wordt niet alleen de consument geconfronteerd met de grote hoeveelheid misleidende informatie op de markt, maar wordt de consument ook opgeleid om de volgende keer de juiste keuze te maken. Deze organisaties zetten een trend in van een vergrote transparantie richting de consument, wat naar onze mening een positieve ontwikkeling is.
In de afgelopen jaren is het vertrouwen van de consument ontzettend laag geweest. In januari 2000 bereikte het consumentenvertrouwen het hoogste niveau ooit, namelijk 36, terwijl het consumentenvertrouwen in september en oktober 2022 zijn laagste punt ooit bereikte met een score van -59.
Dat merken nu met radicale transparantie komen in externe uitingen is een duidelijk tegengeluid dat juist inspeelt op dit historisch lage consumentenvertrouwen. Misschien kan deze radicaal transparante communicatie vanuit organisaties juist het vertrouwen terugwinnen. Wij zijn benieuwd hoe deze trend zich ontwikkelt.
Geschreven door Max van der Weide en Marit van der Veldt