Terug naar het vertrouwde netwerk
Wat doe jij in coronatijd? Ervaringen van public affairs professionals in crisistijd, deel 3
Wat is het effect van de coronacrisis op de public affairs praktijk? In crisistijd wordt het kringetje van stakeholders kleiner, horen we van public affairs professionals van grote bedrijven. ‘In een tijd dat er snel gehandeld moet worden om iets urgents op te lossen, staan de vertrouwde stakeholders voorop’, zegt Walter Annard van Rabobank.
Jacco van der Tak van NS ziet dat ook. ‘Veel van de tijd staan we in contact met voor ons bekende partijen. Alles gaat sneller en inventiever. Normaal zit je vast in stellingen en dan ga je kijken wat er achter die standpunten zit en of standpunten toch verenigbaar zijn. Die tijd ontbreekt nu. In een crisis is veel meer mogelijk dan je van tevoren dacht met een partij waar je normaal mee samenwerkt. De gezamenlijke opgave staat centraal, een open houding helpt enorm.’
Vooral de koepels en brancheorganisaties in de polder zijn populair, ook bij het kabinet en de departementen. De stakeholders die je onderhand goed kent, kun je beter ‘lezen’, beter inschatten, en ook bij een videoverbinding lukt dat met die bekende stakeholders nog wel.
Walter Annard van Rabobank: ‘We werken nu veel samen met de andere banken en de NVB, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Samen bedenken we oplossingen. Als individuele bank zouden we dat niet kunnen.’
Samen met directeuren van individuele banken gaf de NVB een digitale briefing aan acht Kamerleden van de Vaste Kamercommissies van Financiën en Economische Zaken. Zó veel Kamerleden bereiken in zó’n korte tijd, dat lukte eerder niet.
Ook nieuwe crisisrelaties
Annard en zijn collega’s van Rabobank hebben nog nooit zo veel contact gehad als nu met het kabinet en de departementen. Annard: ‘Ik voel een grote saamhorigheid. De relatie is anders nu. We weten allemaal dat we dit samen moeten regelen. Sommige relaties hadden we al veel langer. Maar komen er ook nieuwe relaties uit de crisis voort.’
De grote saamhorigheid is voor Ad Antonisse van AstraZeneca een opmerkelijke verandering. ‘Als er één verschil is in de praktijk van mijn werk dan is het wel dat er veel samen opgetreden wordt. Het aantal publiek-private samenwerkingen is groter geworden. Samen zetten we de schouders eronder om iets tegen de pandemie te doen.’
Walter Annard heeft een video-spreekuur in het leven geroepen, waarin individuele Kamerleden overleggen met hem en een deskundige collega. ‘Dat hebben we nu acht keer gedaan. Dat werkt heel goed, ook met Kamerleden die ik anders nooit sprak.
De Nederlandse Spoorwegen heeft opeens contact met bedrijven in andere sectoren waarmee eerder geen contact was. Een voorbeeld is DSM. En matrassenfabrikant Auping over de productie van mondkapjes.
Weg van de gebaande paden
Tot zover de crisis-relaties om een acuut probleem op te lossen. Die komen snel tot stand. Lastiger is het om structurele nieuwe stakeholderrelaties aan te gaan die pas op langere termijn effect hebben. ‘Daarvoor is de huidige situatie belemmerend’, vindt Mark Esseboom van IBM.
‘Nieuwe langdurige relaties komen nu mondjesmaat tot stand’, zegt Esseboom. ‘Even rustig kennismaken is nu moeilijk. Je kunt niet geleidelijk aan vertrouwen opbouwen. In een persoonlijk gesprek gaat dat toch beter dan in een videogesprek.’
Het gevolg kan zijn dat organisaties blijven hangen in hun bestaande netwerk en niet meer van de gebaande paden af wijken, terwijl enkele PA-professionals juist nu behoefte is aan out-of-the-box denken in ontmoetingen met nieuwe stakeholders over nieuwe issues. Die meetings gedijen het beste in persoonlijke afspraken. Onze gesprekspartners hopen dat die binnenkort wel weer zullen plaatsvinden, zonder handdruk, en op anderhalve meter afstand.
Dit is deel 3 van een serie over public affairs in de coronacrisis. Heb jij hele andere ervaringen? Laat die ons weten.
Lees ook deel 1 en 2 van de blogs: PA in de crisis-stand zorgt voor meer creativiteit en Vanuit je bunker gaat de kwaliteit van de relaties achteruit
Sybrig van Keep en Bas Lans werken bij corporate communicatiebureau De Issuemakers. Erik van Venetië is trainer en adviseur op het gebied van public affairs.
Met medewerking van Noor Broeders van De Issuemakers.