Een leven redden door het delen van een video
Oktober 2017 was Lotte Mertens, onze collega van 32 jaar ten einde raad. Ze kreeg van de een op de andere dag een acute hersenvliesontsteking. Gelukkig ontwaakte ze na 8 dagen coma. Maar wel met falende nieren. Dit beïnvloede haar leven 24/7. Van iemand die vol in het leven stond, veranderde ze in iemand die het op sommige dagen maar net van haar bed naar de bank redde. Een niertransplantatie zou Lotte haar leven terug kunnen geven. Maar de wachtlijsten zijn afschuwelijk lang en binnen haar familie was geen match. Haar laatste kans: een oproep plaatsen op social media.
Door de lange wachtlijsten zijn er veel patiënten die naar dit medium grijpen als laatste strohalm. Maar wat kon Lotte nou doen om in de lawine van dagelijkse filmpjes die over social media worden uitgestort op te vallen? En sterker nog, iets voor elkaar te krijgen wat bijna onmogelijk lijkt, het vinden van iemand die zo onbaatzuchtig is om een nier af te staan aan een totale vreemde.
Samen met Lotte en met Roel Welling van Wefilm zijn we gaan nadenken over welke boodschap de meeste impact zou hebben om gedeeld te worden. Uiteindelijk ontstond een video waarin Lotte uitlegde dat ze op zoek was naar een nierdonor. In de film riep ze op om haar oproep te delen in de hoop op die manier haar speld in de hooiberg te vinden. Die ene onbaatzuchtige persoon. Dat werkte. En hoe! Binnen 1 dag ging haar oproep viraal. Wat haar boodschap zo krachtig maakte was het feit dat ze iets heel kleins van haar omgeving vroeg. Ze vroeg niet om een nier. Nee, je hielp Lotte al door het delen van haar filmpje in de hoop die ene persoon te vinden die wil doneren. Even delen en je hielp haar al. Zoiets kun je toch niet weigeren als je daar mogelijk iemand levens mee redt?! Wat daarnaast hielp was dat Lotte via Instagram en Facebook haar eigen vrienden, familie en kennissen aansprak. Het was een persoonlijke vraag aan een bekende. Op diezelfde manier probeerde zij iedereen te bereiken die ze maar kende en die personen (waaronder wij) deelden het weer met ons netwerk. Zo spreidde de boodschap zich op een persoonlijke en natuurlijke manier. En voor die mensen die haar niet kenden maar wel het gevoel wilde geven wie Lotte is, werd de website www.lottezoekteennier.nl gemaakt. Met informatie over haar situatie, wie ze is en haar leven voor en na die fatale dag in oktober 2017.
De video bereikte uiteindelijk 3.192.279 miljoen mensen via Facebook, kreeg meer dan 70.000 likes op Instagram en werd meer dan 60.000 keer gedeeld. Dit online bereik kreeg telkens weer een slinger door de interviews die we wisten te regelen met o.a. RTL Late Night, LindaNieuws en Viva. Ook regionale media in Brabant doken massaal op het verhaal van ‘hun’ Lotte uit Den Bosch. Meer dan 500 mensen lieten Lotte weten open te staan voor het doneren van hun nier. De liefdevolle reacties waren overweldigend.
Lotte vond uiteindelijk die speld in de hooiberg. Dat was Anneloes. Zij liet via Instagram weten dat ze al lichamelijk was goedgekeurd om te doneren en Lotte wilde helpen. Ze bleken een match. En net na kerst kreeg Lotte haar grootste kerstcadeau. De transplantatie verliep succesvol en Lotte kreeg haar leven terug. Dankzij Anneloes.
Lotte was zo dankbaar dat ze Anneloes gevonden had. Dit geluk gunde ze andere nierpatiënten ook. Veel mensen weten niet dat je goed kunt leven met 1 nier en dat je kunt doneren bij leven. Daarnaast wilde Lotte ook nog graag iedereen die haar filmpje gedeeld, geliked en er op gereageerd had bedanken. Ze was zo overweldigd door de zee van lieve reacties en aanbiedingen. Hoe kon ze al die mensen bedanken? Daarom bekeken we samen met Lotte, Anneloes en Roel van Wefilm op welke manier we dit over konden brengen richting het grote publiek.
Dit keer maakte Lotte wederom een filmpje waarin ze iedereen bedankte voor het delen van het filmpje en alle lieve aanbiedingen van mensen die open stonden voor doneren. En hierin vertelde ze dat ze haar match gevonden had en wat dit voor haar betekende. Ook vertelde Anneloes over haar overwegingen om aan Lotte te doneren. Het filmpje eindigde met de oproep de film te delen om zo mensen bewust te maken van de mogelijkheid van doneren bij leven.
We benaderden de media die eerder ook aandacht hadden besteed aan haar eerste filmpje met de vraag of ze geïnteresseerd waren in de afloop van Lotte’s oproep. En in haar nieuwe missie om meer bekendheid te krijgen bij het grote publiek over doneren bij leven. Wederom bereikte het filmpje een groot publiek en media zoals Lindanieuws, Viva en Koffietijd deelden haar verhaal. Met als resultaat: nog meer mensen die wilden doneren bij leven, veel nierpatiënten die contact zochten voor tips om hun eigen online campagne te starten voor het vinden van een nierdonor en Lotte en Anneloes die met de Nierstichting om de tafel gingen om te kijken hoe deze nierpatiënten daarbij geholpen kunnen worden.
Als bureau hebben we veel maatschappelijk impactvolle campagnes mogen opzetten. Maar deze waarbij we onze eigen collega konden helpen waardoor Lotte haar leven terug heeft, heeft een speciaal plekje binnen alle mooie dingen die we dagelijks mogen doen.