Mister Kitchen – Zuivelvrijheid: Droomboter moet blijven!
Wat doe je als je als klein merk in korte tijd dreigende brieven ontvangt van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), NVWA en Reclame Code Commissie, omdat de door jou gekozen naam voor je nieuwe product volgens hen misleidend dan wel verboden is? Het overkwam Mister Kitchen, producent van plantaardige producten, met hun nieuwste schepsel: Droomboter. Boter op basis van cacaoboter, en dus níet van zuivel.
Het korte verhaal: je vecht terug. Via interviews, een petitie voor Zuivelvrijheid en zittingen. Oprichter van Mister Kitchen Daan Faber zei hierover: “De zuivelorganisaties voeren een achterhoedegevecht en dat is zonde van ieders tijd en geld. Om verwarring met dierlijke zuivelproducten te voorkomen, maken producenten van plantaardige producten op allerlei manieren duidelijk dat er geen melkklieren van een koe aan te pas komen. Met Droomboter doen we dat op zes verschillende manieren op onze verpakking. De supermarkt plaatst er nog een groen ‘Vegan’-bordje bij op het schap. Boter gebruiken we in onze naam omdat een consument dat gewend is. Die is niet op zoek naar plantaardig vetsmeersel, maar op zoek naar plantaardige boter.”
Issuemakers hielp Mister Kitchen met het opstellen van een communicatieaanpak en het benaderen van media. Dit resulteerde op meerdere momenten tot artikelen waarin de zaak werd uitgelegd. Van Nieuwsuur tot het FD en NRC.
Het resultaat? De Reclame Code Commissie heeft ze gelijk gegeven, van misleiding van de consument is geen sprake. Het was klip en klaar dat Droomboter een plantaardig product was. Helaas is de juridische druk van de zuivelindustrie te groot gebleken en wordt Droomboter binnenkort uit de schappen gehaald.
Vind je ook dat we termen als ‘boter’ op plantaardige producten moeten toestaan? Teken de petitie hier!