ASOCIAAL GEDRAG BELANGRIJKSTE ISSUE VAN 2019
Ruim 4 van de 10 Nederlanders vindt ‘Asociaal gedrag en het gebrek aan tolerantie’ het belangrijkste maatschappelijke issue van 2019. Op de tweede en derde plaats gevolgd door ‘Klimaatverandering/CO2’ (38%) en ‘Lerarentekort’ (29%). Dit blijkt uit onderzoek naar de issues die Nederlanders in 2019 het meest belangrijk vonden. Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar Public en communicatieadviesbureau De Issuemakers en wordt jaarlijks aan het einde van het jaar gehouden.
Manuel Kaal (Kantar Public): “Het is begrijpelijk dat het issue asociaal gedrag door veel Nederlanders als een probleem wordt ervaren. Het heeft te maken met het gevoel van verruwing in de samenleving. Dit is een gevoel dat vooral onder 70+ers leeft (59%). Door jongeren (18 t/m 34 jarigen) werd asociaal gedrag minder genoemd (28%). Zij bekommeren zich meer om klimaatverandering (38%), een onderwerp dat het afgelopen jaar veel aandacht heeft gekregen. Ook bij hoogopgeleiden staat klimaatverandering op de eerste plaats (52%)”. Mayke van Keep (De Issuemakers): “Asociaal gedrag is het afgelopen vooral onderhuids aan de orde geweest en door SIRE geagendeerd met de campagne #Doeslief. Opvallend dat het zo leeft.“
Top 10 belangrijkste issues 2019
- Asociaal gedrag / gebrek aan tolerantie (42%)
- Klimaatverandering / CO2 (38%)
- Lerarentekort (29%)
- Afnemend vertrouwen in overheid en instanties (23%)
- Racisme en homohaat (21%)
- Misbruik social media en internet (21%)
- Stikstof (19%)
- Angst voor terrorisme (18%)
- Drugs en ondermijning van de samenleving (13%)
- Verkeersveiligheid (13%)
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar Public in samenwerking met communicatieadviesbureau De Issuemakers. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.115 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De respondenten hebben een groslijst van onderwerpen voorgelegd die afgelopen jaar in het nieuws zijn geweest en konden uit deze lijst de, volgens hen drie belangrijkste onderwerpen van 2019 selecteren. Het onderzoek werd eind december afgenomen.
Voor meer informatie
Kantar Public – Manuel Kaal, (020) 522 53 72,