In de week van 17 december komt voor de elfde keer de jaarlijkse Issuekalender uit. De Issuekalender 2019 is hét overzicht van alle maatschappelijke issuedagen, -weken en -maanden die in Nederland worden georganiseerd. De kalender heeft als doel om maatschappelijke initiatieven overzichtelijk onder de aandacht te brengen. Veel organisaties gebruiken de kalender om in te haken op relevante momenten in het jaar.
Nederland telt in 2019 meer dan 400 issuemomenten. De maand oktober is zoals ieder jaar de drukste maand met 56 momenten, op de voet gevolgd door maart (50). In juli en augustus (10) vinden vanwege de zomervakantie de minste issuemomenten plaats. Ook dit jaar is er weer een aantal nieuwkomers op de kalender, waaronder de Nationale Week zonder Vlees van 11 t/m 13 maart en de Week van het Werkgeluk van 23 t/m 29 september.
Met ruim 100 issuemomenten is de VN de grootste initiator op de kalender. Veel van deze dagen worden ook in Nederland geactiveerd. Volgens Nathalie Sanglier van De Issuemakers zien we steeds vaker dat organisaties niet alleen een issuemoment uitroepen, maar hier ook een concrete campagne aan verbinden. ”Neem als voorbeeld de Internationale Dag tegen Geweld tegen vrouwen die plaatsvindt op 25 november. De wereldwijde campagne Orange the World, waarmee aandacht wordt gevraagd voor dit geweld, is de afgelopen jaren ook in Nederland opgezet door UN Women Nederland,” aldus Sanglier. ”Een campagne kan een issue blijvend op de kaart zetten. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je van toegevoegde waarde bent en mensen over het issue gaan nadenken of misschien zelfs anders gaan handelen.”
De issuekalender laat niet alleen in een oogopslag zien wat wanneer gebeurt, maar biedt maatschappelijke initiatieven die issues agenderen ook een podium voor het werk dat zij verrichten. Sanglier: ”Juist in een informatiesamenleving die wordt gedomineerd door flitsende ‘nieuwsmomenten’ is het van belang dat er aandacht is voor grotere maatschappelijke issues. Zonder nieuwsmoment of nieuwshaakje wordt hier vaak niet of nauwelijks over bericht. Als bureau hechten wij veel waarde aan constructieve communicatie, dus problemen signaleren maar ook kijken naar wat er gedaan kan worden om die problemen op te lossen. Het zichtbaar maken en stimuleren van personen of organisaties die een issue op de kaart zetten speelt hierbij een essentiële rol.”
De Issuekalender wordt jaarlijks uitgegeven door De Issuemakers omdat zij maatschappelijke initiatieven inzichtelijker wil weergeven. De kalender geeft bedrijven, organisaties, media en particulieren een overzicht van issues die komend jaar gaan spelen. De kalender is ook online te bekijken en te downloaden via www.issuekalender.nl. Daarnaast is de Issuekalender te volgen via Twitter (@Issuekalender). De gedrukte Issuekalender wordt in beperkte oplage op 100 procent gerecycled FSC-papier gedrukt (A1-formaat) en in de week van 17 december verspreid.