Issuemaker Maarten Spaans nieuw bestuurslid Stichting Ideële Reclame (SIRE)
Vanaf vandaag is onze collega Maarten Spaans (36) bestuurslid van de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Maarten gaat zich met zijn ervaring op het gebied van communicatie en PR inzetten voor de organisatie die sinds 1967 maatschappelijke campagnes voert. De onafhankelijk stichting wil met publiekscampagnes ‘mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken, lastige zaken bespreekbaar maken, het debat aanjagen en mensen in beweging krijgen’. Naast zijn nevenfunctie bij SIRE blijft Maarten zijn functie als senior communicatieadviseur bij De Issuemakers uitoefenen.
“Campagnevoeren voor maatschappelijke onderwerpen zit in mijn bloed. Ik ben er dan ook trots op onderdeel te worden van een instituut als SIRE,” reageert Maarten enthousiast. “De impact die we met SIRE kunnen hebben is enorm. Zeg tegen iemand ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ en hij of zij ziet de beelden uit de SIRE-campagnes meteen voor zich. Er zijn nog genoeg thema’s die het verdienen om een SIRE-campagne aan te wijden, hierover gaan we als bestuur in gesprek. Ik kijk er vooral naar uit om te helpen de campagnes – naast hun aansprekende vorm – voldoende diepte mee te geven als voer voor het publieke debat.”
SIRE en De Issuemakers
Met het toetreden tot het SIRE-bestuur treedt Maarten in de voetsporen van onze managing partner Mayke van Keep, die hem tussen 2007 en 2011 voor ging als bestuurslid. Ook was De Issuemakers in de afgelopen jaren betrokken bij diverse acties van SIRE, zoals de campagnes ‘Kinderen in de kou’ in 2007‘, ‘Handen af van onze hulpverleners’ in 2011 en de ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn’-campagne in 2017. Maarten: “Toen ik in 2011 net begon bij De Issuemakers, mocht ik in mijn wittebroodsweken de Hulpverleners-campagne ondersteunen met PR. Het gaf een enorme kick om te zien wat we wekenlang wisten los te maken, waardoor hulpverleners zich door heel Nederland gesteund voelden. Het SIRE-gevoel, dat sowieso al breed ervaren wordt bij De Issuemakers, is hierna altijd blijven hangen.”
SIRE-bestuur
SIRE is een onafhankelijke stichting, opgericht in 1967 door de gezamenlijke communicatiebranche. Het SIRE-bestuur bestaat uit een groep toonaangevende, onafhankelijke denkers uit de communicatiebranche die hun vakkennis, ervaring en netwerk inzetten. Zij zijn werkzaam bij bureaus (reclame, PR, digital, social, onderzoek), adverteerders, exploitanten of productiemaatschappijen. Bestuursleden zijn niet de makers van de campagne, wel verantwoordelijk voor de keuze van de SIRE thema’s en deel uitmakend van de projectgroep die de campagnes realiseert. Bestuursleden werken vier jaar belangeloos mee aan de ontwikkeling en uitvoering van campagnes over maatschappelijke onderwerpen die volgens SIRE meer aandacht verdienen.
Naast Maarten Spaans, treden ook Tanja Bom (ABN Amro), Ard Bossema (Grolsch), Jacques Vereecken (MediaMonks), Christine Swart (Firma Twist), Sylvia Coumans (PostNL), Marcel Hartog (Joe Public Take-Away Advertising), Samantha Catsburg (Stroom), Diana Matroos en Olaf Hovers (RTL) vandaag toe tot het SIRE-bestuur.
Met dank voor bewezen diensten wordt vandaag afscheid genomen van bestuursleden Dennis van Vugt (Born05), Jeroen van Seeters (Confidant Partners), Vincent Siegelaar (Hearst), Bas Welling (Wefilm), Sander Volten (180 Kingsday), Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) en Sven Sauvé (RTL).