Eerder dit jaar hebben we voor de tiende keer de Issue award uitgereikt. De Issue Award is in 2010 in het leven geroepen door De Issuemakers om een organisatie of persoon te belonen die erin geslaagd is om op een opvallende, onconventionele manier een onderwerp op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen. En omdat gedragsverandering hierin een belangrijke rol speelt is het natuurlijk niet meer dan logisch dat Reint Jan Renes al een paar jaar in de jury van de Issue award zit en deze dit jaar heeft overhandigd aan programmamaker Tim Hofman.
Maar wat drijft Reint Jan Renes, lector aan de Hogeschool van Amsterdam, nu eigenlijk en hoe verbindt hij
gedragsbeïnvloeding en communicatie met elkaar? Een mooie gelegenheid om dat te achterhalen was een Logeion college dat hij onlangs gaf; leren van Cialdini. En eigenlijk was het leren van Rein Jan Renes. In een bomvolle zaal in het Muntgebouw in Utrecht was een brede afspiegeling van het vak aanwezig; communicatieadviseurs van zowel profit als non-profit instellingen, zelfstandige adviseurs en ook collega’s van aanpalende vakgebieden.
Aan de hand van verschillende aansprekende voorbeelden (het huidige Ajax versus het Nederlands elftal uit 1994 met de beroemde kabel, de recente ProRail campagne die veel stof deed opwaaien om er maar een paar te nomen) nam Reint Jan ons in sneltreinvaart door de zes principes uit het boek “Influence, the psychology of persuasion” van Cialdini dat in 1984 verscheen en nog maar weinig aan actualiteit en zeggingskracht verloren heeft: wederkerigheid – sympathie – sociale bewijskracht – autoriteit – schaamte en consistentie. Zes principes die een raakvlak hebben met het communicatievak en ook in issuemanagement van groot belang zijn. Principes die op verschillende momenten en manieren ingezet kunnen worden en zo een interessant kernmotievenmodel van sociale beïnvloeding vormen.
En aan deze zes principes heeft Cialdini recent nog een zevende aan toegevoegd; eenheid, ofwel de unieke invloed die sociale banden en persoonlijke relaties op het stimuleren van instemming, waarbij de macht en waarde van verwantschap centraal staat. Denk maar eens aan het gevoel van saamhorigheid dat ontstond toen Ajax de afgelopen weken succesvol door Europe reisde. Tastbare, herkenbare voorbeelden en een theorie die op een pakkende manier werd uitgelegd. Leren van Cialdini en Reint Jan Renes is een goede investering.